Met Tohapi vertrek je met een gerust hart.

Bij Tohapi doen we er alles aan om jou een fijne vakantie te bezorgen, ook in deze onzekere tijden. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende vragen.
Reisadvies
Q: Wat is het huidige reisadvies?
A: Dit verschilt per land en regio en wijzigt regelmatig. Voor een actueel overzicht verwijzen wij naar de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Q: Wat gebeurt er als het reisadvies (tijdens mijn vakantie) wijzigt van groen naar geel?
A: De meest actuele informatie kan je vinden op Nederlandwereldwijd. Let op: dit kan wijzigen al naar gelang de beslissingen die de Nederlandse Overheid hierin neemt. De informatie op deze website is altijd leidend. Over het algemeen verplicht de Nederlandse Overheid dat Nederlanders die terugkomen uit een gebied dat van groen naar geel is gegaan – of al geel was – om een coronabewijs te laten zien bij terugkeer in Nederland. Dit coronabewijs kan een vaccinatiebewijs zijn, een bewijs dat je herstelt bent van een coronabesmetting of een negatieve PCR test.
Q: Wat gebeurt er als het reisadvies tijdens mijn verblijf wijzigt van geel naar oranje. Moet ik mijn vakantie dan afbreken?
A: Vanaf 27 juli zal de Nederlandse overheid alle EU-lidstaten een geel of groen reisadvies geven. Alleen als er in een land een gevaarlijk virusvariant uitbreekt, wordt het reisadvies weer oranje. Mocht het tijdens jouw vakantie bij hoge uitzondering wel wijzigen, zullen wij jou zo goed mogelijk informeren over de mogelijkheden. Omdat de reisadviezen van de overheid adviezen zijn, ben je niet verplicht om jouw vakantie af te breken. Je hebt zelf de keuze om de vakantie af te maken of eerder naar huis te keren.
Tijdens jouw vakantie zullen wij jou per e-mail informeren als het reisadvies is gewijzigd. In deze e-mail vind je uitgebreide informatie en antwoorden op veel gestelde vragen.
Q: Wat gebeurt er als het reisadvies pal voor vertrek wijzigt van geel naar oranje?
A: Vanaf 27 juli zal de Nederlandse overheid alle EU-lidstaten een geel of groen reisadvies geven. Alleen als er in een land een gevaarlijk virusvariant uitbreekt, wordt het reisadvies weer oranje. Mocht het reisadvies, bij hoge uitzondering wijzigen dan zullen wij jou zo goed mogelijk informeren over de mogelijkheden. Gasten voor wie de aankomst voor dezelfde of de volgende dag gepland staan, zullen wij telefonisch op de hoogte brengen. Onze medewerkers van de klantenservice zullen de mogelijkheden bespreken om toch op vakantie te gaan of de boeking te wijzigen. Het reisadvies van de overheid is een advies en niet bindend. Volgens de website Nederlandwereldwijd mag je zelf bepalen of je wel of niet wilt gaan. Je mag er van uitgaan dat wij altijd naar een passende oplossing zullen kijken. Indien de aankomst dag twee dagen of meer vanaf het moment van de wijziging van het reisadvies is, zullen wij jou per e-mail informeren over de mogelijkheden. Ook hierbij is wijzigen naar een andere bestemming mogelijk.
Q: Wat gebeurt er als ik vanwege een overheidsadvies niet naar mijn vakantiebestemming kan reizen?
A: In dit geval geldt dat we samen kijken naar een passende oplossing. Indien het niet mogelijk is om jouw vakantiebestemming via een ander land te bereiken, kunnen we de vakantie omboeken naar een andere bestemming of periode in 2021. Deze optie kunnen we vanaf 10 dagen voor aankomst aanbieden.
Q: Wat gebeurt er als mijn vakantiebestemming een inreisverbod heeft ingesteld voor de regio waar ik woon?
A: Mocht er een inreisverbod zijn afgegeven door de overheid van jouw vakantiebestemming voor de regio/het gebied waar jij woont, dan gaan we samen kijken naar de andere opties zodat je wel van een vakantie kunt genieten. Zo is het mogelijk om de vakantie om te boeken naar een ander moment in hetzelfde jaar of wellicht naar een andere bestemming. Dit is mogelijk vanaf 10 dagen voor aankomst op de bestemming. Ook is het mogelijk om de boeking te verplaatsen naar 2022 volgens de Price Match Promise. Dit houdt in dat wij de vakantie verplaatsen naar dezelfde periode volgend jaar (bijv. aankomst 31/7/2021 wordt aankomst 30/7/2022), je verblijft dan op dezelfde camping in dezelfde accommodatie voor dezelfde prijs. Als het wijzigen van de boeking niet mogelijk of naar wens is dan annuleren wij de boeking op jouw verzoek. Wij betalen de reissom 2 weken na annulering van de boeking aan je terug. Een boeking kunnen wij annuleren indien het volgens de Nederlandse overheid twee dagen voor aankomst nog niet mogelijk is om voor vakantiedoeleinden naar jouw bestemming te reizen.
Q: Wat zijn mijn opties als het volgens de Nederlandse overheid niet wordt afgeraden om naar mijn vakantiebestemming te reizen voor vakantiedoeleinden, maar ik mij niet comfortabel voel om op vakantie te gaan?
A: Als jij zelf niet naar de bestemming wilt reizen en wij de vakantie wel kunnen uitvoeren dan kan je de boeking wijzigen of annuleren volgens de Algemene Voorwaarden.
Q: Kan ik mijn vakantie gratis annuleren op het moment dat ik van de Nederlandse overheid of mijn werkgever na terugkomst in quarantaine moet of dit geadviseerd wordt?
A: A: Indien het mogelijk is volgens de Nederlandse overheid om naar jouw bestemming te reizen voor vakantiedoeleinden, dan kunnen wij de boeking voor je uitvoeren en is gratis annuleren dus niet mogelijk. Als je een reis- of annuleringsverzekering hebben afgesloten dan kan het zijn dat die de kosten wel vergoed. Neem hiervoor de polisvoorwaarden.
Wijzigen of annuleren van de boeking is mogelijk volgens de Algemene Voorwaarden.
Q: Er geldt een 2G of 2G-plus regel op mijn bestemming, wat betekent dit voor mijn vakantie?
A: Bekijk voor de actuele informatie over de regelgeving over covid-19 in jouw vakantieland de website van Nederland Wereldwijd. Op deze website vind je alle informatie over de heenreis, terugreis en algemene coronaregels (zoals mondkapjes en afstand) op jouw bestemming. Daarnaast wordt hier ook aangegeven wanneer je in bezit moet zijn van een 2G-coronabewijs en wanneer je deze moet laten zien, bijvoorbeeld voor overnachtingen in een hotel, toegang tot musea, horecagelegenheden, openbaar vervoer, et cetera.
Inreisvoorwaarden
A: Iedereen die vanaf 8 augustus terugreist naar Nederland moet een Digitaal Corona Certificaat (DCC) overhandigen. Dit geldt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Een DCC wordt afgegeven aan iedereen die aan een van onderstaande voorwaarden voldoet:
Q: Wat gebeurt er als ik wil terugkeren naar Nederland, maar ik een positieve testuitslag heb?
A: Op 17 juli heeft de Franse overheid aangekondigd dat ze strengere inreismaatregelen gaan invoeren voor reizigers uit Nederland en andere landen. Dit betekent dat je naar Frankrijk kan reizen als je in het bezit bent van het Digitale Corona Certificaat. Deze ontvang je indien je aan één van de volgende voorwaarden voldoet en geldt alleen voor personen van 12 jaar en ouder:
Q: Wat als iemand in het reisgezelschap corona heeft of in quarantaine moet omdat diegene in contact is geweest met iemand met corona op het moment dat we op vakantie gaan?
A: Als je via Tohapi een annuleringsverzekering hebt afgesloten dan wordt dit door deze verzekering gedekt. Om deze reden adviseren wij onze gasten dan ook om op het moment van boeken een annuleringsverzekering af te sluiten. Deze biedt als extra dekking de medische-, repatriërings- en quarantaine kosten wanneer een of meerdere gezinsleden aantoonbaar (met medische verklaring) COVID besmet zijn – of met een COVID besmet persoon in risicovol contact zijn geweest voor en/of tijdens het verblijf. Klik hier voor meer informatie over deze verzekering.
Faciliteiten
Q: Wat betekenen de extra maatregelen die Frankrijk op 12 juli heeft aangekondigd voor mijn vakantie?Q: Welke faciliteiten zijn er open tijdens mijn verblijf?
A: Ook in 2021 zal Tohapi er alles aan doen om jou een veilige en zorgeloze vakantie te bieden. We kunnen op dit moment alleen nog niet inschatten wat de invloed van het coronavirus op de faciliteiten van onze campings zal zijn. Indien en waar nodig worden lokale voorzorgsmaatregelen genomen, zodat jij kan genieten van een welverdiende, outdoor vakantie. Mochten er grote wijzigingen plaatsvinden op een camping, dan zullen wij de gasten hier zo snel mogelijk over informeren.
Voorwaarden
Q: Is Tohapi lid van de SGR?
A: Tohapi is geen reisorganisator/touroperator maar de eigenaar/verhuurder van campings en stacaravans. De ANVR verzekert klanten tegen schade geleden door of via tussenpersonen (reisagenten-tour operators). Tohapi is geen tussenpersoon, en heeft daarom geen lidmaatschap bij de ANVR.
A: Door hier te klikken, kan je onze Algemene Voorwaarden raadplegen.
Q: Hebben jullie gewijzigde voorwaarden in verband met het coronavirus?
Q: Ik wil nu een vakantie boeken. Hoeveel moet ik aanbetalen?
Q: Ik wil mijn vakantie annuleren. Wat zijn hiervoor de voorwaarden?
A: Wij denken graag met u mee en hebben daarom momenteel onze voorwaarden aangepast. Zo loopt u als klant het minste risico.
Moment van annuleren | Annuleringskosten |
Tot de 50ste dag (exclusief) voor vertrek | 20% van de reissom |
Vanaf de 50ste dag (inclusief) voor vertrek tot de 28ste dag (exclusief) voor vertrek | 60% van de reissom |
Vanaf de 28ste dag (inclusief) voor vertrek | 100% van de reissom |
Q: Hoe kan ik mij extra goed voorbereiden als ik een vakantie voor 2021 wil boeken?
Wij raden je aan om een annuleringsverzekering, inclusief Covid-dekking, af te sluiten. Deze biedt als extra dekking de medische-, repatriërings- en quarantaine kosten wanneer een of meerdere gezinsleden aantoonbaar (met medische verklaring) COVID besmet zijn – of met een COVID besmet persoon in risicovol contact zijn geweest voor en/of tijdens het verblijf. Klik hier voor meer informatie over deze verzekering.
Q: Kan ik mijn boeking naar het volgende seizoen verschuiven?
A: Indien het volgens de overheid niet mogelijk is om naar jouw bestemming te reizen voor vakantiedoeleinden, gaan we samen kijken naar een passende oplossing. Dit geldt ook als je op de plaats van bestemming in quarantaine moet of als de grenzen gesloten zijn.
In zo’n geval is het mogelijk om de vakantie om te boeken naar een ander moment in hetzelfde jaar of wellicht naar een andere bestemming. Dit is mogelijk vanaf 10 dagen voor aankomst op de bestemming. Ook is het mogelijk om de boeking te verplaatsen naar 2022 volgens de Price Match Promise. Dit houdt in dat wij de vakantie verplaatsen naar dezelfde periode volgend jaar (bijv. aankomst 31/7/2021 wordt aankomst 30/7/2022), je verblijft dan op dezelfde camping in dezelfde accommodatie voor dezelfde prijs.
Q: Tot hoe lang van te voren kan ik gratis annuleren?
A: De mogelijkheid om gratis te annuleren is afhankelijk van verschillende factoren. De eerste is het moment waarop je geboekt hebt en welke camping of accommodatie het betreft. Wij hebben gedurende het jaar verschillende campagnes, waarbij wij, in verband met de reisbeperkingen, de voorwaarden hebben versoepeld. Als je niet meer zeker weet welke voorwaarden voor jouw boeking van toepassing zijn, kan je hier klikken voor een overzicht.
Voucher
Q: Ik ben in het bezit van een voucher en wil deze graag gebruiken voor een nieuwe boeking. Hoe werkt dit?A: Klik hier voor meer informatie over hoe je jouw voucher kan gebruiken.
Q: Kan de coronavoucher die ik vorig jaar heb ontvangen verlengd worden zodat ik hem kan gebruiken voor een vakantie in 2022?
A: Wij hebben ervoor gekozen om coronavouchers niet te verlengen, maar om ze uit te betalen voor de vervaldatum. Dat vinden wij wel zo netjes. Mocht je na de vervaldatum van jouw voucher een boeking willen maken dan kan dit op de normale manier via onze website of klantenservice.
Q: Ik wil graag een nieuwe boeking maken, maar de reissom valt lager uit dan de waarde van mijn voucher. Kan het verschil worden uitbetaald?
A: Indien je de voucher niet in één keer kunt of wilt gebruiken, zijn er twee mogelijkheden. De resterende waarde van de voucher kan je gebruiken voor het maken van een andere boeking. Deze boeking kan je via onze website of klantenservice in orde maken. Je kan er ook voor kiezen om de resterende waarde niet te gebruiken. In dat geval zullen wij dit bedrag uitbetalen op het moment dat de voucher verloopt. Wij starten het terugbetalingsproces twee weken voor de vervaldatum om er zeker van te zijn dat iedereen zijn of haar geld op tijd terug heeft ontvangen.
Q: Wat als ik een boeking heb gemaakt met mijn voucher en deze boeking wordt door jullie of mijzelf geannuleerd, krijg ik dan mijn geld terug?
A: Indien een boeking die (gedeeltelijk) met een voucher is betaald wordt geannuleerd, dan zullen wij de voucher niet opnieuw activeren. Als het jouw eigen keuze is om de boeking te annuleren, dan gelden hiervoor de algemene voorwaarden. Het verschil tussen de annuleringskosten en (aan)betaling zullen wij binnen twee weken terugstorten. Wanneer wij de boeking annuleren, zullen wij de (aan)betaling (exclusief eventuele verzekeringen, bijdrage calamiteitenfonds en SGR-bijdrage) binnen twee weken terugstorten.
Q: Werken jullie dit jaar weer met vouchers als boekingen worden geannuleerd vanwege het coronavirus?
A: Wij hebben ervoor gekozen om voor geannuleerde boekingen geen vouchers meer uit te geven. Vorig jaar overviel de coronacrisis ons, maar dit jaar zijn wij hierop voorbereid en vinden het dus wel zo netjes om het geld gewoon terug te geven indien een klant hier recht op heeft. Wij zullen de reissom dan binnen twee weken terugbetalen. Wij zijn voornemens om dit proces gedurende het seizoen niet aan te passen, maar behouden ons wel het recht voor om deze mogelijkheid alsnog aan te kunnen bieden.
Q: Is Tohapi aangesloten bij de SGR Voucherbank?
A: Nee, Tohapi heeft ervoor gekozen geen gebruik te maken van de SGR Voucherbank. In geval van geannuleerde boekingen – en wanneer de klant er recht op heeft – geven wij gewoon het geld terug binnen twee weken. Tohapi doet dat vanuit haar eigen middelen en heeft de SGR Voucherbank (dat in feite een externe lening is) niet nodig.